söndag 20 februari 2011

Att visualisera processer/flöden

Att hålla en utbildning/träning i ett processflöde som de flesta av deltagarna tror sig kunna hyfsat men där en del glapp bevisligen finns - ja det är en utmaning ... När jag fickdet uppdraget för ett par veckor sedan, och till råga på allt inser att jag kommer ha en grupp på 20 personer, ja då tog det ett tag att komma på ett användbart angreppsätt.
Så hur gjorde jag? Jo jag skrev ner var och ett av process-stegen samt viktiga beslutspunkter på kort av styvt papper, en aktivitet per kort, och tur som jag hade - eller om det var skicklighet ;) så motsvarade antalet aktiviteter precis antalet deltagare. Varje deltagare fick alltså varsitt kort och sen var uppgiften att ställa upp sig i rätt ordning enligt den definierade processen (utan att ha en flödeskarta till hands). Då blev det fart på diskussionen, även den som tidigare varit säker på att veta hur processen borde fungera fick helt plötsligt ta hjälp av sina kollegor för att hitta sin plats.
När diskussionen hade satt fart på tankeverksamheten så var engagemanget tänt och vi kunde fortsätta in på att prata om de enskilda aktiviteterna. Efter en kort enskild fördjupning i den aktivitet man hade på sitt kort, fick var och en presentera sin aktivitet och en kort diskussion runt utmaningar och möjligheter i just det process-steget hölls. Detta ledde till en diskussion där de allra flesta var engagerade ända till slutet, och många frågor lämpliga för vidare utbildning lyftes.

Inga kommentarer: